«Είναι προφανές ότι χρειάζεται να δημιουργήσουμε νέες υπηρεσίες και προϊόντα, να αναβαθμίσουμε τα υπάρχοντα και να απευθυνθούμε και σε νέες αγορές, εξειδικευμένες, ώστε και να καλύψουμε τις απώλειες από την πτώχευση του tour operator Thomas Cook και να έχουμε περιθώρια για τις τυχόν επιπτώσεις που θα δημιουργήσει το πολυσυζητημένο Brexit».
Κανείς δεν αμφισβητεί ότι ο τουρισμός αποτελεί τον κύριο όγκο της οικονομικής δραστηριότητας στην Ζάκυνθο και υπάρχουν προοπτικές περαιτέρω επέκτασης της δραστηριότητας αυτής και ακόμη περισσότερων ωφελειών για τους κατοίκους του νησιού.
Ζήσαμε πρόσφατα σχετικά απροσδόκητες αρνητικές επιπτώσεις, με την πτώχευση του tour operator Thomas Cook και τις γενικότερες ανησυχίες που έχει δημιουργήσει η κατάσταση αυτή, δεδομένου ότι η Βρετανική αγορά ήταν και είναι πολύ σημαντική για το νησί.
Συγχρόνως όμως διαπιστώνουμε μία αναζωογόνηση των ανταγωνιστικών μας αγορών, και η γειτονική μας Τουρκία, αλλά και η Κροατία, είναι από τους γεωγραφικούς προορισμούς που στο τελευταίο έτος εμφανίζουν ιδιαίτερη αύξηση αφίξεων, ακόμα και με μεγαλύτερα ποσοστά από τα δικά μας.
Οι συγκυρίες των τουριστικών εξελίξεων απαιτούν μία νέα προσέγγιση για τον τουρισμό της Ζακύνθου και σε αυτήν την προσέγγιση εντάσσονται βεβαίως θέματα υποδομών αλλά και θέματα στρατηγικής ανάπτυξης και ανάδειξης πόρων και θέματα διαμόρφωσης διαφορετικής έμφασης τουριστικής προβολής και της συνειδητής προσαρμογής του τουριστικού προϊόντος του νησιού στις νέες εξελίξεις και χρησιμοποιώντας και τις νέες τεχνικές.
Η πρόσφατη συγκέντρωση και συζήτηση για την προσέλκυση στο νησί του τουρισμού κρουαζιέρας προφανώς είναι μία καλή ευκαιρία για να αρχίσουμε να προσθέτουμε στα τουριστικά μας προϊόντα, για να αναδεικνύουμε τα μοναδικά χαρακτηριστικά της Ζακύνθου και να δημιουργούμε τις βάσεις για μία περεταίρω βιώσιμη αλλά και χρονικά διευρυμένη τουριστική ανάπτυξη.
Η τουριστική ανάπτυξη απαιτεί συγκροτημένες ενέργειες, χρειάζεται να έχουμε κάνει ένα Σχέδιο Δράσεων με χρονικό προγραμματισμό και να έχουμε αξιολογήσει πώς θα «εκμεταλλευτούμε» με αειφορικότητα τα χαρακτηριστικά και τα πλεονεκτήματα της Ζακύνθου.
Ο κ. Πετρέας, Οικονομολόγος – Συμβούλος Τουρισμού κ. Χρήστου Πετρέα, που βρέθηκε στο νησί μας και παρακολούθησε την πρόσφατη ανοικτή συζήτηση – παρουσίαση του Master Plan, επισημαίνει και συμφωνώ μαζί του, ότι είναι πια ώρα η Ζάκυνθος και οι Ζακυνθινοί, να ασχοληθούμε με την αφύπνιση των χαρακτηριστικών που απλόχερα μας έδωσε ο Θεός, και να αναδείξουμε εκτός από το παραδοσιακό τουριστικό προϊόν «ήλιος – θάλασσα – παραλία» και τις άλλες δυνατότητες του νησιού, τόσο αυτές που είναι στα παράλια, όσο και αυτές που είναι στο εσωτερικό και στον ορεινό όγκο. Με την προτεινόμενη νέα προσέγγιση θα εκμεταλλευτούμε και τις καιρικές συνθήκες που προσφέρονται για μία σημαντική επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου.
Αυτά όμως δεν πρέπει να τα κάνουμε με προχειρότητα, ούτε χωρίς να προγραμματίσουμε σε βάθος χρόνου, πού και πώς θέλουμε να εξελιχθεί τουριστικά η Ζάκυνθος, τι νησί και τι κοινωνία θέλουμε να αφήσουμε στα παιδιά μας, και σε τι περιβάλλον θέλουμε και εμείς να ζήσουμε και να τα μεγαλώσουμε.