Στα φαινόμενα της παγκοσμιοποίησης ανήκει και η εκρηκτική άνοδος του τουρισμού.
Σε αυτό έχουν συντελέσει η άνοδος του βιοτικού επιπέδου σε μεγάλες χώρες όπως η Κίνα, η Ινδία και η Ρωσία, η ελάττωση των περιορισμών στις διασυνοριακές μετακινήσεις, η διάδοση του διαδικτύου, η πύκνωση των μεταφορών και η αύξηση του παγκόσμιου πληθυσμού εν γένει. Τα στοιχεία είναι αποκαλυπτικά: οι τουριστικές αφίξεις σε παγκόσμιο επίπεδο υπολογίζονται γύρω στο 1,4 δισεκατομμύριο κάθε χρόνο και αυξάνονται ετησίως κατά 3% με 4%. Υπολογίζεται ότι το 2030 θα έχουν αγγίξει το 1,8 δισεκατομμύριο. Η κάθε δημοφιλής πόλη στον κόσμο θα πρέπει συνεπώς να προσδιορίσει τον εαυτό της στον διεθνή τουριστικό χάρτη και να αναπτύξει την δική της μακροπρόθεσμη στρατηγική. Η Θεσσαλονίκη ανήκει ασφαλώς σε αυτήν την κατηγορία.
Η Θεσσαλονίκη αποτελεί εδώ και πολλά χρόνια έναν ελκυστικό τουριστικό προορισμό για αρκετούς λόγους. Σε αυτούς συμπεριλαμβάνονται η πλούσια ιστορική και πολιτιστική κληρονομιά, η φυσική και γεωγραφική της θέση, η ψυχαγωγία, η κουζίνα, η εγγύτητά της στην Χαλκιδική, το πανεπιστήμιο και η φοιτητική κοινότητα, τα κινηματογραφικά φεστιβάλ, οι επιχειρηματικές εκθέσεις, όπως και το γεγονός ότι αποτελεί τον δεύτερο μεγαλύτερο συγκοινωνιακό κόμβο στην χώρα. Η αύξηση της τουριστικής κίνησης στην δεκαετία του 2010 ήταν εντυπωσιακή. Σε μεγάλο βαθμό οφείλεται στην εξωστρεφή δραστηριότητα της δημαρχιακής διοίκησης Μπουτάρη, με ιδιαίτερη μνεία στην πολύ σκληρή δουλειά του αρμόδιου Αντιδημάρχου Σπύρου Πέγκα. Σύμφωνα με στοιχεία της Ένωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης, το 2012 οι διανυκτερεύσεις στα ξενοδοχεία της πόλης ήταν περίπου 1,6 εκατομμύρια. Έξι χρόνια μετά, το 2018, πραγματοποιήθηκαν 2,4 εκατομμύρια διανυκτερεύσεις. Σύμφωνα με στοιχεία του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, το ποσοστό πληρότητας κλινών στα ξενοδοχεία της περιφερειακής ενότητας Θεσσαλονίκης βρισκόταν σε συνεχή αύξηση: το 2017 διαμορφώθηκε στο 56,3% από 39,6% το 2010. Επίσης λειτουργεί ο Οργανισμός Τουριστικής Προβολής και Μάρκετινγκ της Θεσσαλονίκης (ΟΤΘ), με κεντρική αποστολή την διαφήμιση και την τουριστική προώθηση της πόλης στην υπόλοιπη Ελλάδα και το εξωτερικό.
Ο τουρισμός στον 21ο αιώνα θα αλλάξει χαρακτηριστικά. Λόγω της αύξησης του προσδόκιμου ζωής, του βιοτικού επιπέδου και των επιλογών που προσφέρει το διαδίκτυο, οι τουρίστες του μέλλοντος θα είναι μεγαλύτεροι σε ηλικία, πιο μορφωμένοι και πιο επιλεκτικοί. Οι νέοι τουρίστες θα είναι επίσης πιο απαιτητικοί, καθώς η γενιά των millenials είναι πιο καλά ενημερωμένη χάρη στο διαδίκτυο, έχει πρόσβαση σε φτηνότερες μεταφορές και επενδύει περισσότερο στην απόκτηση εμπειριών παρά στην απόκτηση υλικών αγαθών. Όπως δείχνει και η πρόσφατη κατάρρευση της Thomas Cook, το μοντέλο του οργανωμένου και μαζικού τουρισμού αρχίζει να υποχωρεί και να παραχωρεί την θέση του σε πιο εξατομικευμένες μορφές. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο θα προτείναμε τον προσανατολισμό της Θεσσαλονίκης σε μια νέα στρατηγική που θα βασίζεται στους εξής άξονες: δημιουργία μιας διακριτής τουριστικής ταυτότητας για την πόλη (branding), και εστίαση στις ειδικότερες μορφές τουρισμού, όπως ο πολιτιστικός τουρισμός, ο “ασημένιος” τουρισμός για τις ηλικίες άνω των 60, και ο οικο-τουρισμός. Αυτοί είναι οι τομείς στους οποίους η Θεσσαλονίκη διαθέτει εντυπωσιακά συγκριτικά πλεονεκτήματα και θα πρέπει να τα αξιοποιήσει στο έπακρον.
Πηγή: parallaximag.gr