Ιδιόρρυθμη και απρόβλεπτη αναμένεται να είναι η νέα τουριστική σεζόν, καθώς, σύμφωνα με τις μέχρι στιγμής προβλέψεις, μάλλον θα χαρακτηρίζεται από έντονες διακυμάνσεις.
Η οικονομία της Κρήτης διαθέτει μια σχετικά ισόρροπη σύνθεση οικονομικών δραστηριοτήτων, παρά τη μεγέθυνση του τουρισμού και του real estate. Η περιφέρεια Κρήτης λογίζεται ως μια περιφέρεια ενδιάμεσης ανάπτυξης. Ωστόσο, όμως, αγκυλώσεις και προβλήματα που διαιωνίζονται, όπως οι ελλιπείς υποδομές σε τοπικό επίπεδο, δε μας αφήνουν να προσφέρουμε το ποιοτικό εκείνο τουριστικό προϊόν που αρμόζει στο νησί μας.
Σε επίπεδο χώρας τώρα, ο ελληνικός τουρισμός σημείωσε ιστορικά υψηλά την περίοδο 2015-2018, αποτελώντας την κινητήρια δύναμη της εθνικής οικονομίας. Σύμφωνα με τα στοιχεία μελέτης που εκπόνησε η ερευνητική ομάδα του Ινστιτούτου Εμπορίου και Υπηρεσιών της ΕΣΕΕ, ο ελληνικός τουρισμός σημείωσε ιστορικά υψηλά την περίοδο 2015-2018 αποτελώντας την κινητήρια δύναμη της εθνικής οικονομίας. Για το 2017 τα τουριστικά έσοδα ανήλθαν στα 14,6 δισ. ευρώ (πηγή: World Travel and Tourism Council). Για το 2017 ο τουρισμός απορρόφησε επενδύσεις ύψους 3 δισ. ευρώ. Περισσότερα από 350 σχέδια επενδύσεων σε ξενοδοχεία τεσσάρων και άνω αστέρων υποβλήθηκαν για αδειοδότηση μέσα σε διάστημα 3 ετών (νέος αναπτυξιακός: Strategic Investments I & II). Η συνολική (άμεση και έμμεση) συνεισφορά του τουρισμού στο εγχώριο ΑΕΠ για το 2017 ανήλθε στα 35 δισ. ευρώ (19,7% του ΑΕΠ). Για το 2018 το ισοζύγιο ταξιδιωτικών υπηρεσιών παρουσιάζει μεγέθυνση 9%, ενώ οι εισπράξεις καταγράφουν αύξηση 10% περίπου. Για το δεύτερο τρίμηνο του 2019 οι εισπράξεις συνεχίζουν να μεγεθύνονται παρουσιάζοντας αύξηση 10%.
Μια πρώτη χαρτογράφηση του πρώτου εξαμήνου του 2019 δείχνει (πηγή: Τράπεζα της Ελλάδος): αύξηση τουριστικών εισπράξεων κατά 3,3% για το πρώτο εξάμηνο του 2019 σε σχέση με το αντίστοιχο πρώτο εξάμηνο του 2018, αύξηση των επισκέψεων κατά 3,1% για το ίδιο χρονικό διάστημα με παράλληλη αύξηση των διανυκτερεύσεων κατά 2%, αύξηση της δαπάνης ανά επισκέπτη κατά 4% για το πρώτο εξάμηνο του 2019 σε σύγκριση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2018 και μείωση της μέσης διάρκειας παραμονής κατά 2,3% (από 9 ημέρες στις 8,4).
Οι υψηλότερες εισπράξεις προέρχονται από τους Γερμανούς, ενώ σημαντική είναι και η θέση των Βρετανών και των Γάλλων. Η τουριστική ανάπτυξη θα πρέπει να συνδεθεί με τον αγροδιατροφικό τομέα παραγωγής και τη μεταποίηση, ώστε να προσφερθεί ένα προϊόν με ταυτότητα και τοπικά χαρακτηριστικά (place name product). Το τουριστικό προϊόν θα πρέπει να θεμελιωθεί στη γραμμική σχέση LRS-t ώστε να διαφοροποιηθεί από το ορθόδοξο (all inclusive) προϊόν που προσφέρεται στη Μεσόγειο.
Ειδικά η σημασία του τουρισμού της Κρήτης για την ελληνική οικονομία είναι εξαιρετικά σημαντική, με τους Γερμανούς μάλιστα, που είναι οι κυριότεροι επισκέπτες στην Κρήτη, να καταγράφουν υψηλή δαπάνη σε προορισμούς που προσφέρουν δυνατότητες πεζοπορικού τουρισμού. Σύμφωνα με τα στοιχεία, ο “μέσος” τουρίστας στην Κρήτη το 2018 είναι Γερμανός, Βρετανός και Γάλλος. Παρέμενε στο νησί κατά μέσο όρο 8,4 μέρες. Η δαπάνη του κάθε επισκέπτη που ήρθε στο νησί μας κατά μέσο όρο άγγιζε τα 599,4 ευρώ. Η δαπάνη ανά διανυκτέρευση άγγιζε τα 71,5 ευρώ. Η βελτίωση των υποδομών, η ανάγκη επιμήκυνσης της τουριστικής σεζόν και μια σειρά άλλων θεμάτων είναι, όμως, πράγματα που επιβάλλεται να βρουν επιτέλους τη λύση τους εάν θέλουμε την περαιτέρω άνθηση του τουρισμού στο νησί και στη χώρα μας και προκειμένου να μπορούμε να σταθούμε απέναντι στους ανταγωνιστές μας που παραμονεύουν να μας πάρουν τη δουλειά.
Τα κακώς κείμενα και τις αδυναμίες του τουριστικού προϊόντος της Κρήτης αναλύουν σήμερα, μέσα από το ρεπορτάζ μας, παράγοντες του τουρισμού. Οι ίδιοι εκφράζουν τις εκτιμήσεις τους για τη νέα τουριστική σεζόν, απαντούν στο ερώτημα γιατί δεν αποτυπώνονται τα νούμερα της επισκεψιμότητας τουριστών στον τζίρο των καταστημάτων, γιατί οι ντόπιες επιχειρήσεις βάζουν “λουκέτο”, ενώ από την άλλη ξεφυτρώνουν συνεχώς ξένοι επενδυτές, ενώ παράλληλα καταθέτουν απόψεις και προτάσεις στο τι μπορεί να γίνει σε σχέση με την έλλειψη υποδομών και το πώς μπορούμε να αυξήσουμε την επισκεψιμότητα τουριστών στο νησί μας, επισημαίνοντας για μια ακόμη φορά ταυτόχρονα την αναγκαιότητα δημιουργίας τουριστικών σχολών που θα διοχετεύσουν στην αγορά άρτια καταρτισμένο προσωπικό για την καλύτερη δυνατή παροχή υπηρεσιών στον επισκέπτη.
Εκτιμήσεις
«Δύο πράγματα πρέπει να μας απασχολούν για τη νέα τουριστική σεζόν. Πρώτον, πώς θα αυξήσουμε τη ζήτηση για τον τόπο μας, που βάσει των μέχρι στιγμής εκτιμήσεων υπάρχει ενδιαφέρον, σύμφωνα με τις πλατφόρμες που δείχνουν την τάση, και, δεύτερον, οι αεροπορικές θέσεις που θα υπάρξουν, καθότι από αυτό εξαρτάται αν η ζήτηση θα μεταφραστεί και σε αφίξεις. Αν λάβουμε υπόψη και τα καθηλωμένα Boing 737 max - μόνο από έναν τουρ οπερέιτορ είναι καθηλωμένα 75 - το θέμα των μη επαρκών υφιστάμενων αεροπορικών θέσεων πρέπει να μας απασχολεί. Το παρήγορο βέβαια είναι ότι τα slots που είχε η Thomas Cook από τη Μεγάλη Βρετανία αγοράστηκαν εξ ολοκλήρου, όμως το σε ποιους προορισμούς θα καταλήξουν θα εξαρτηθεί από τη ζήτηση.
Σχετικά με τις τάσεις, να πούμε ότι από τη Μεγάλη Βρετανία αυτή τη στιγμή παρουσιάζεται μια αύξηση, αλλά στα συστήματα των εναπομεινάντων τουρ οπερέιτορ. Εάν όμως λόγω του Brexit υποτιμηθεί επιπλέον η στερλίνα, οι προορισμοί του ευρώ θα είναι ακριβοί για αυτούς. Οπότε στην παρούσα φάση σπεύδουν να εκμεταλλευτούν το “early booking”. Σε ό,τι αφορά τη Γερμανία αναμένουμε να δούμε τις αεροπορικές θέσεις που θα υπάρξουν, ενώ για τη Σκανδιναβία είναι παρήγορο το ότι διεσώθη εκεί η Thomas Cook. Αναμένουμε πάντως να είναι μια απρόβλεπτη τουριστική σεζόν», ανέφερε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων Κρήτης, α’ αντιπρόεδρος της Γενικής Πανελλαδικής Ομοσπονδίας Επιχειρήσεων Τουρισμού Μιχάλης Βλατάκης, περιγράφοντας τις μέχρι στιγμής προβλέψεις για τη νέα τουριστική σεζόν.
«Η αίσθησή μου λέει ότι η κίνηση τη φετινή τουριστική σεζόν θα είναι πιο χαμηλή από την περυσινή. Υπήρξε ενδιαφέρον ανεβασμένο ανά τουρ οπερέιτορ από τους υφιστάμενους. Αυτό όμως δε λέει κάτι, διότι ήταν τέσσερις έως πέρυσι οι μεγάλοι τουρ οπερέιτορ κι έμειναν τρεις, οπότε μοιράστηκαν τον κόσμο που δούλευε ο τέταρτος, με αποτέλεσμα να βρισκόμαστε περίπου στον ίδιο παρονομαστή. Για να μπορούμε να περιμένουμε κάτι καλύτερο, το ζητούμενο είναι να δημιουργηθούν περισσότερες αεροπορικές θέσεις, δηλαδή να μπουν στις πτήσεις μεγαλύτερα αεροπλάνα και συγκεκριμένα τα max που εδώ και αρκετό καιρό έχουν αποσυρθεί», τόνισε ο Δημήτρης Κουμπαράκης, πρόεδρος του Παγκρήτιου Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων, εκφράζοντας τις δικές του προβλέψεις.
«Τα μηνύματα από τη Μεγάλη Βρετανία προς το παρόν είναι θετικά. Οι προκρατήσεις πάνε καλά για τη Γερμανία, αλλά είναι λίγο νωρίς ακόμα να κάνουμε εκτιμήσεις», δήλωσε ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Διευθυντών Ξενοδοχείων Γιώργος Πελεκανάκης.
Πηγή: neakriti.gr