Το 2020 θα είναι η δυσκολότερη χρονιά για τον ελληνικό τουρισμό εδώ και δεκαετίες.
Ο κορωνοϊός έχει προκαλέσει την κατάρρευση του τουρισμού διεθνώς με τον κόσμο να φοβάται να ταξιδέψει ή να αναβάλει όσο το δυνατό περισσότερο τα ταξίδια του. Για μια χώρα όπως η Ελλάδα που η οικονομία της στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στον τουρισμό το πλήγμα είναι πολύ μεγάλο και θα το νιώσουν περισσότερο οι τοπικές κοινωνίες που ζουν από τις τουριστικές υπηρεσίες. Μάλιστα, όσο μεγαλύτερη η τουριστική αγορά μιας περιοχής, τόσο μεγαλύτερη και η κρίση.
Η Ρόδος είναι εδώ και δεκαετίες ναυαρχίδα του τουρισμού στην Ελλάδα (μαζί με Κρήτη, Μύκονο Σαντορίνη). Αποτελεί μάλιστα βαρόμετρο για τον τουρισμό στη χώρα μας και θεωρείται κορυφαίος προορισμός διεθνώς. Και δίκαια καθώς διαθέτει τεχνογνωσία δεκαετιών, από τις καλύτερες εγκαταστάσεις στη Μεσόγειο και φυσικές ομορφιές.
Με λίγα λόγια διαθέτει ένα άριστο προϊόν.
Αυτό τις επέτρεψε να αναπτύξει τον μαζικό τουρισμό και το all inclusive φτάνοντας να υποδέχεται έως και 2,3 εκατομμύρια τουρίστες ετησίως.
Ο μαζικός τουρισμός μέχρι τώρα λειτουργούσε και όπως μας είπαν άνθρωποι που ασχολούνται με τον τουρισμό στη Ρόδο το νησί πήγαινε μέχρι τώρα με τον “αυτόματο πιλότο”. Μέχρι που ήρθε ο κορωνοϊός και η πρακτική του μαζικού τουρισμού άρχισε να αμφισβητείται.
Για κάποιον που γνωρίζει τη Ρόδο, η εικόνα της πόλης με ελάχιστους τουρίστες να κυκλοφορούν, άδειες τις παραλίες και άδεια την παλιά πόλη είναι απογοητευτική.
Ίσως είναι ιδανική γι αυτούς που δεν θέλουν πολυκοσμία ή για τους Έλληνες που φέτος έχουν τη δυνατότητα να πάνε στη Ρόδο με χαμηλότερες τιμές αλλά είναι κάτι πολύ άσχημο για τους εργαζόμενους στον τουρισμό.
Την τελευταία εβδομάδα έχουν αυξηθεί λίγο οι αφίξεις και εκτιμήσεις των τοπικών παραγόντων εμφανίζονται βέβαιοι ότι μετά τις 15 Αυγούστου θα υπάρξει αύξηση των αφίξεων που θα κρατήσει και τον Σεπτέμβριο. Ωστόσο οι αριθμοί είναι αποκαλυπτικοί.
Πέρυσι υπήρχαν μέρες που το αεροδρόμιο της Ρόδου δεχόταν έως και 170 πτήσεις τη μέρα. Κατά μέσο όρο περίπου 100 την ημέρα. Πριν δυο Σαββατοκύριακα το νησί δέχθηκε 6.000 τουρίστες που σημαίνει περίπου 30 με 35 αεροπλάνα.
Όπως λέει στο CNN Greece o αντιδήμαρχος τουρισμού της Ρόδου κ. Κωνσταντίνος Ταρασλιάς, δεδομένων των συνθηκών υπάρχει μια ικανοποίηση καθώς το νησί δέχεται 35 με 37 αεροπλάνα την ημέρα.
Αυτή τη στιγμή το νησί έχει φτάσει να έχει διακρώς περίπου 25.000 τουρίστες την ημέρα με τις αφίξεις και αναχωρήσεις.
Εκτιμήσεις τοπικών παραγόντων κάνουν λόγο για 440.000 αφίξεις μέχρι και τον Σεπτέμβριο νούμερο που είναι πολύ χαμηλό για να στηρίξει την τουριστική βιομηχανία. Πέρυσι η Ρόδος είναι 2,3 εκατομμύρια τουρίστες. Δηλαδή μιλάμε για πτώση σχεδόν 80%, στο σύνολο της τουριστικής σεζόν.
Αυτό έχει οδηγήσει τους ξενοδόχους να κρατούν κλειστά τα ξενοδοχεία τους. Περίπου το 80% των ξενοδοχείων δεν θα ανοίξει καθώς αν δεν φτάσει 60% πληρότητα τουλάχιστον η χρονιά θα είναι ζημιογόνα. Ακόμη μεγαλύτερο πρόβλημα όμως έχουν οι πράκτορες οι οποίοι είχαν καταβάλει προκαταβολές 50% με 60%.
Αυτή τη στιγμή στη Ρόδο είναι ανοιχτά περίπου 150 ξενοδοχεία.
Φέτος οι Ροδίτες εκτιμούσαν ότι θα έχουν 200% αύξηση στην κρουαζιέρα και η κρουαζιέρα θα είναι κλειστή.
Το καλύτερο σενάριο σύμφωνα με τον κ. Ταρασλιά είναι να φτάσει η Ρόδος τους 500.000 τουρίστες που σημαίνει 25% της περσινής τουριστικής κίνησης, ποσοστό που προς το παρόν φαίνεται ρεαλιστικό. Βέβαια κανένας δεν μπορεί να μιλήσει για νούμερα αν δεν φτάσει ο Οκτώβριος που φαίνεται ότι θα έχει κόσμο το νησί.
Μπορεί κατόπιν αυτών να αντιληφθεί κανείς τι σημαίνει για τους εργαζόμενους στον τομέα του τουρισμού αυτή η κατάσταση και πόσο δύσκολος θα είναι ο χειμώνας. Πληροφορίες του CNN Greece κάνουν λόγο για μεγάλη αύξηση των αιτήσεων στο κοινωνικό παντοπωλείο της Ρόδου τον μήνα Ιούλιο.
Το μοντέλο της Ρόδου δείχνει ότι ο μαζικός τουρισμός αποδείχθηκε παγίδα, σε μια κρίση την οποία κανείς δεν περίμενε.
Μικρότερα νησιά, με μικρές τουριστικές μονάδες και όχι μαζικό τουρισμό, μπορεί να έχουν φέτος ζημιά αλλά θα είναι σίγουρα πιο εύκολα διαχειρίσιμη.
Όταν όμως ξενοδοχεία με 5.000 κλίνες μένουν κλειστά καταλαβαίνει κανείς πόσο μεγάλη είναι η ζημιά για την επιχείρηση, τους εργαζόμενους αλλά και μια σειρά άλλες επιχειρήσεις υποστηρικτικές των ξενοδοχειακών μονάδων.
ΠΗΓΗ : cnn.gr