Μετά από μια διετία που αξιολογήθηκε ως η καλύτερη στην τουριστική ιστορία της πόλης, η «προσγείωση» φέτος ήταν, αν όχι ανώμαλη, σίγουρα αναπάντεχα προβληματική, σύμφωνα με τους παράγοντες της τουριστικής βιομηχανίας της Πάφου. Με την εικόνα να έχει παγιωθεί για το τρέχον έτος, οι τουριστικοί και οικονομικοί φορείς της Πάφου φαίνεται να ανησυχούν για τη συνεχιζόμενη πτωτική πορεία και για το 2020, λόγω των ξαφνικών και μαζεμένων διαφοροποιήσεων που καταγράφονται εσχάτως στον διεθνή τουριστικό χάρτη.
Οι αχαρτογράφητες ακόμη επιπτώσεις της διαδικασίας του Brexit, η ορατή πλέον στροφή των Ρώσων προς προορισμούς όπως η Τουρκία και η Αίγυπτος εις βάρος της Κύπρου, αλλά και η εντελώς αιφνίδια στις αρχές του χρόνου κατάρρευση της Germania, επηρέασαν και συνεχίζουν να επηρεάζουν πρωτίστως την Πάφο από όλη την υπόλοιπη Κύπρο, γεγονός που έχει σημάνει συναγερμό στους τουριστικούς και οικονομικούς φορείς της.
Παράγοντες της τουριστικής βιομηχανίας ανέφεραν στον «Φ» ότι ως η περιοχή της Κύπρου που παραδοσιακά ελκύει το ποιοτικότερο, οικονομικά, κομμάτι του τουριστικού ρεύματος από τη Βρετανία, η Πάφος παρακολουθεί με αγωνία τις εξελίξεις γύρω από το Brexit και τις επιπτώσεις που αυτό ενδέχεται να έχει στα δεδομένα του ερχόμενου έτους.
Και η περίπλοκη πολιτική κατάσταση στη Βρετανία δεν είναι το μόνο αρνητικό μήνυμα που εισπράττει η τουριστική Πάφος την περίοδο αυτή. Η όχι και τόσο σαφής κατάσταση αναφορικά με τους Ρώσους τουρίστες, αλλά και η πρόσφατη πτώχευση της αεροπορικής εταιρείας Germania, αποτέλεσαν ηχηρά χαστούκια για την τουριστική και οικονομική Πάφο το 2019 και όπως φοβούνται οι αρμόδιοι η κατάσταση δεν θα διαφοροποιηθεί το 2020.
Για τη δύσκολη κατάσταση μιλά στον «Φ», το μέλος του ΠΑΣΥΞΕ Πάφου Μάριος Βασιλείου, ο οποίος επισημαίνει ότι Βρετανία, Ρωσία, πτωχεύσεις αερομεταφορέων, αλλά και οργανωτές κρουαζιέρων, δημιουργούν ένα κλίμα αβεβαιότητας ως προς τη συνέχεια της τουριστικής ανάπτυξης που καταγράφηκε τα δύο προηγούμενα χρόνια. Ο ίδιος τονίζει ότι:
«Οι πρώτες ενδείξεις που έδειχναν σαφώς ότι δεν θα ήταν οι αναμενόμενες όσον αφορά στις κρατήσεις από το Ηνωμένο Βασίλειο και τη Ρωσία, αποτελούν πλέον πραγματικότητα. Πρέπει να αναμένουμε να δούμε πώς θα κυμανθεί η περίοδος προκρατήσεων για τον χειμώνα και ακολούθως για τη νέα θερινή σεζόν για να έχουμε την πραγματική εικόνα για τη νέα χρονιά.
Η αβεβαιότητα με το Brexit σίγουρα δεν βοηθά την κατάσταση. Και αν δεν επηρέασε τόσο σημαντικά το 2019, σίγουρα θα δημιουργήσει επισφάλεια για το μέλλον αφού μία πιθανή αδύναμη στερλίνα θα επηρεάσει την αγοραστική δύναμη των Βρετανών για αγορά πακέτων διακοπών στις χώρες της Ευρωζώνης.
Ο κίνδυνος μίας άτακτης εξόδου της Μεγάλης Βρετανίας από την Ευρωπαϊκή Ένωση μας στέλνει ξεκάθαρα το μήνυμα της απεξάρτησης από τις παραδοσιακές αγορές και ότι πρέπει να δοθεί ιδιαίτερο βάρος σε μεγάλες αγορές πέραν αυτών όπως, Γερμανία, Ισπανία, Γαλλία, Πολωνία, κεντρική Ευρώπη, Βαλτικές χώρες, Ουκρανία, Κροατία, Ιταλία. Μία πρόκληση στην οποία το Υφυπουργείο Τουρισμού πρέπει να ανταποκριθεί άμεσα, κάτι που σήμερα πράττουν τα κατεχόμενα και η Τουρκία».
Η Κυπριακή Δημοκρατία, υποστηρίζει το μέλος των ξενοδόχων της Πάφου, πρέπει επιτέλους για εθνικό συμφέρον και στα πλαίσια της εξωτερικής της πολιτικής να έχει μόνιμη απευθείας διασύνδεση με σημαντικά αεροδρόμια της Ευρώπης και της ευρύτερης περιοχής με συνεργασία μεγάλων αεροπορικών εταιρειών όπως λόγου χάρη την Aegean από τα δικά μας αεροδρόμια. Δεν είναι δυνατόν η Air Malta να μπορεί να επιβιώνει και η Κύπρος να μην έχει εθνικό μεταφορέα, παρατηρεί.
Όσον αφορά στη Ρωσική αγορά, το μέλος του ΠΑΣΥΞΕ Πάφου κρούει τον κώδωνα του κινδύνου μετά τη φετινή σεζόν.
«Τουρκία και Αίγυπτος θα ξεπεράσουν κάθε προηγούμενη χρονιά σε αριθμούς εισερχόμενων επισκεπτών», εκτιμά. «Αντιθέτως, η Κύπρος ουσιαστικά θα είναι πολύ ευχαριστημένη εάν διατηρήσει έστω και με μειωμένους αριθμούς ένα ικανοποιητικό ποσοστό αφίξεων, αφού το ρούβλι συνεχίζει να είναι αδύναμο και οι Ρώσοι περιηγητές επιλέγουν πιο οικονομικούς προορισμούς».
Πηγή: philenews.com